Zootopia: interjú a Byron Howard és Rich Moore párossal2015.06.26. 15:12, Lola
Találkozó az Annecy Filmfesztiválon a Zootopia két rendezőjével, mely 2016-ban érkezik.
A bal oldalon Rich Moore, a jobb oldalon Byron Howard. Rich a nyúl és Byron a róka, mindketten a Zootopia rendezői, úgy jönnek be, mint a tolvajok, akik ellopják a műsort az Annecy Animációs FIlmfesztivál színpadán. Ez nem színjáték: a Zootopia hatalmas dobásnak ígérkezik. Már volt szerencsém találkozni a páros korábbi két munkájával: az első az Aranyhaj és a nagy gubanc, a második a Rontó Ralph volt.
A színpadon nyúl- és rókajelmezben jelentetek meg. A Disney kényszerített erre?
Rich Moore (RM): Nem, ez a saját ötletünk volt. Byron az Amazonon vásárolta a jelmezeket, éppen a prezentáció előtti napon kaptuk őket kézhez. Kértük a Disneyt, hogy adjanak nekünk kölcsön jelmezt, de csak egy malac és egy kakas volt raktáron. Ki tudja, miért.
Byron Howard (BH): Ezeket a későbbi Zootopia 2.: A farmra tartogatjuk.
RM: Nevetünk, pedig nagyon meleg van ám ebben.
A viccet félretéve, Zootopiában csak emlősök laknak. Miért?
BH: Sokat gondolkodtunk ezen. Egy kutatási évet töltöttünk vázlatok készítésével, a szó minden értelmében, és végül vagy száz különböző fajnál kötöttünk ki a végső filmben.
RM: Választanunk kellett. Szerettünk volna egy ragadozó-zsákmány dinamikát kialakítani, ehhez pedig az emlősök több lehetőséget kínáltak.
BH: Ezt talán még nem vetted észre, de úgy döntöttünk, nem mutatunk majmokat a filmben. Ők túlságosan hasonlítanak az emberekhez. Így nem lett volna vicces. És természetesen a film csupán 90 perc hosszú. Nem tehettük bele az összes állatot.
RM: Meg vagyunk győződve arról, hogy a filmet nem szabad magyarázatokkal elnyomni. A történetnek kell lennie a saját magyarázatának. Nem szükséges a közönséget háttérinformációkkal zavarni, például hogy miért az állatok uralják a Földet, stb.
BH: Nagyon nehéz leegyszerűsíteni a dolgokat. Mindig ott a kísértés, hogy túlmagyarázd a őket. A Disneynél az a cél, hogy csökkentsünk, egyszerűsítsünk és legyünk egyenesek. Hogy bízzunk a közönségben és az ő intelligenciájukban.
Az összes rendelkezésre álló állat közül ti egy rókát és egy nyulat választottatok. Miért?
RM: Jó kérdés. Mert ők már természetes ellenségek. Ez rögtön egy megalapozott lendületet ad a történetnek: két ellenség arra kényszerül, hogy együttműködjenek, hogy a film lefolyása alatt barátokká váljanak. Aztán választottunk egy nyulat, aki rendőr szeretne lenni, aki szeretné meghaladni a szelíd növényevő természetes állapotát, ezzel újabb lendületet nyújtva. Ez egy thriller cselekményhez vezet bennünket.
BH: A másik ok pedig a skála kérdése. Zootopiában az állatok egértől elefántig terjednek. A róka talán veszélyt jelent a rágcsálókra nézve, ugyanakkor számos más ragadozó veszélyezteti őt is. Egy [ilyen szempontól] kiegyensúlyozott karakter.
RM: Végül pedig a róka nagyszerű archetípus. A szélhámos, a gazember, a csaló...
Ez a film alapvetően egy buddy movie*.
BH: Abszolút. Nagyon nagy rajongói vagyunk a '80-as évek buddy moviejainak. Halálos fegyver, 48 óra, Szerepcsere... Úgy gondoljuk, hogy a mainstream animációban nem voltak olyan történetek, amik ezt a műfajt felnőtt és klassz módon reprodukálják.
RM: Szerettünk volna egy thriller buddy moviet, ami az erőért, az irányításért folytatott küzdelemről beszél. A végén Zootopia akár sötétté és komollyá válhat.
BH: Természetesen párhuzamosan mozog a világunkkkal. Társadalmi osztályokról és társadalmi konfliktusokról szól.
RM: A ragadozó és a zsákmány együtt élnek: ez egy jó metafora az USA-ra. Csak nézned kell a híreket, hogy erre rájöjj.
*buddy movie: magyarul nem szoktuk használni a kifejezést, mely eredetileg "haver filmet" jelent. Ezek középponjában általában egy páros áll, akik többnyire haverok, vagy azokká válnak. Jó példát nyújtanak azok a filmek, melyben egy rendőrpáros van, mint a fent is említett Halálos fegyver.
Az interjút Sylvestre Picard készítette.
-Forrás: premiere.fr | Saját fordítás!
|